zondag 24 juni 2018

Facebook

Ik moet er niet aan denken dat sommige mensen dagelijks en onverwachts voor mijn deur zouden staan voor een bezoekje. En toch heb ik het toegelaten. Op Facebook dan. Krijg je bij het 8 uur journaal nog een waarschuwing - "De volgende beelden kunnen als schokkend worden ervaren." - op Facebook moet je op alles voorbereid zijn. Van foto's die je echt niet wilt zien, tot kwetsende grappen, domme opmerkingen, een ton aan winacties en reclames, omdat iemand ooit op het knopje 'vind ik leuk' gedrukt heeft.
Daarbij was ik mensen aan het feliciteren die ik in 20 jaar nooit meer in het echt gezien of gesproken heb en heb ik 'vrienden' waar ik nog geen uur mee in een lift opgesloten zou willen zitten. (Voor als ik überhaupt al in een lift opgesloten zou willen zitten.)

Nu zit ik sowieso in een figuurlijke voorjaarsschoonmaak, dus vond ik het tijd om naast het scheiden van werk en privé ook de bezem door mijn Facebook te halen. Ik ben 'vrienden' gaan 'ontvrienden'. Niet omdat het geen leuke mensen zijn of omdat ik in het echt niet met ze kan lachen (uitzonderingen daargelaten ;-), maar simpelweg om alle binnenkomende prikkels te beperken. En ondanks dat het een simpele druk op een knop is, voelde het raar. Alsof ik een band brak. Maar waar hebben we het over?! Het is Facebook! Niet de werkelijkheid!


En ja, ik had Facebook ook helemaal kunnen verwijderen. Dat is al vaker door mijn hoofd gegaan. Maar sommige mensen of pagina's vind ik wel leuk om te volgen. Dan zou ik het kind met het badwater weggooien, alleen maar omdat ik bang zou zijn om mensen te kwetsen. Want 'ontvrienden' klinkt zo rigoureus en definitief. Ik was toch die aardige mevrouw die geen 'nee' kon zeggen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten