vrijdag 8 november 2019

Gesprek met een oude man (een ingekorte versie)


Het is vrijdagmiddag half vijf. Net als ik op het punt sta om te gaan stofzuigen, gaat de telefoon.
"Met Nina".
"Heb ik je wakker gebeld?"
"Nee hoor".
"Oh, ik dacht even dat ik je wakker had gebeld. Alles goed?"
"Ja, alles goed. Ik heb een luie dag vandaag, maar verder is alles goed."
"Oh, was het rustig op je werk dan?"
"Nee, ik was vrij. (al zolang ik me kan heugen op vrijdag) Maar hoe is het met jou dan?"
"Nou, wel goed, maar er is wel een dingetje. (lacht zachtjes) Afgelopen maandag zat ik een stuk kip te eten en ik had niet in de gaten dat er nog een stuk bot aan zat. Dus ik neem een hap en toen brak er een stuk van mijn kies. (ook nog iets over het 'plaatje' met neptanden) Toen heb ik de tandarts gebeld en kon ik eind van de middag meteen langs komen. Die probeerde de kies te trekken, maar dat lukte niet. Dinsdag ...... (denkpauze) .... ja, dinsdag kon ik al in het ziekenhuis terecht. Ze waren met z'n vijven en de tandarts was het kleinste van het stel. Ja, de rest was een stuk langer. Hij gaf me verdoving, maar ik voelde nog steeds iets bovenin bij mijn verhemelte, dus hij gaf nog wat verdoving. En toen ineens zei hij: "Zo, het is klaar." Toen was ie dus al klaar."
"Oh, dat is fijn. Dus je hebt er niets van gevoeld?"
"Nee, dat viel hartstikke mee! De volgende dag kon ik weer terecht bij de tandarts en die heeft een afdruk gemaakt voor een nieuwe tand aan het 'plaatje'. En dat sturen ze dan op naar een uh .... fabriek, waar ze die dingen maken, in uh ....."
"Maakt niet uit."
"Nou ja, donderdag was ie er al en het zit goed."
"Nou, gelukkig maar. Dat was snel geregeld dan allemaal."
"En deze maand ben ik jarig, maar ik weet nog niet wat ik ga doen."
"Niet vieren zou ik zeggen."
"Ja, ik had het er ook met P over, maar die wist het ook niet."
"Niet vieren zou ik zeggen."
"Toen hebben we maar besloten om het samen te vieren. Daar in de kantine bij P in de flat. En dan tussen onze verjaardagen in. Wat vind je daarvan?"
"Tja, dat moet je zelf weten hè of je je verjaardag wilt vieren. Van mij hoeft het niet. Scheelt een hoop gedoe en het is al druk genoeg deze maanden."
"Als we het samen doen, scheelt dat wel. Drinken en zo, dat wordt geregeld. Het enige wat we dan moeten regelen is gebak en iets te eten. We vieren het dan op de 22ste."
"Oh, maar dat is de verjaardag van P zelf. Onhandig weer zo vlak voor de kerst."
"Ja, maar wel fijn dat je dan maar één keer hoeft te komen, want we vieren het samen. Dat is toch een stuk makkelijker."
"Ja, dat is zeker makkelijk en je zit zo ook niet met troep thuis."
"We hoeven dan alleen maar iets van gebak te regelen en iets te eten. En misschien dat jij dan wat mensen kunt mailen, want jij hebt de mailadressen. En anders sturen we ze wel een kaart."
"Maar om wie gaat het dan? Wie kwamen er normaal dan naar je verjaardag? De meeste mensen horen het toch al via P."
"J en H moeten het weten en M en M die zijn er toch niet meer. En misschien nog A en T."
"Nou, dat zijn 2 telefoontjes. Daar ga ik geen mail voor sturen. Dat is niet nodig dan."
"Nee, dat is ook zo. Maar het is toch wel goed zo?"
"Het is prima, maar voor mij hoeft het niet. Je moet het doen, omdat je het zelf wilt vieren. Maar het is hartstikke goed en handig zo."
"Ja, en op de dag dat ik jarig ben, kunnen jullie altijd nog een kopje koffie komen drinken."
"Oh, dus we moeten toch twee keer komen?"
"Nee, dat hoeft niet, maar dat kan natuurlijk wel."
"Ik snap het ook wel, maar er zit voor ons dus eigenlijk geen voordeel aan." (wel voor de familie van P, tenzij die ook allemaal 'gewoon op de koffie komen')
"Nou, ik ga zo naar P en dan gaan we Flikken Rotterdam kijken. Ken je dat?"
"Ik ken het wel, maar ik kijk het niet."
"Nou, het is ook niet zo ... maar over een tijdje begint Flikken Maastricht weer."
"Ik kan me voorstellen dat je die leuker vindt. Vertrouwde acteurs en zo."
"Nou, dan wens ik je een fijne avond en dan zien we elkaar voor die tijd nog wel."
"Ja, dat moet wel lukken om elkaar voor eind december nog een keer te zien. Groetjes aan P."
"Groetjes terug .... alvast."


1 opmerking:

  1. Hahaha! Ik vind het uiteindelijk nog best een logisch samenhangend chronologisch verteld verhaal. Hahaha! En dat gifje erbij! Hilarisch!

    BeantwoordenVerwijderen